maandag 28 januari 2013

Nog nooit zo sportief, nog nooit zo gezond en niet eerder zo goed


Ik heb het me al eens eerder bedacht maar vorige week moest ik er weer aan denken toen ik aan het schaatsen was op de Bovenwijde bij Giethoorn. Nog nooit zo sportief, nog nooit zo gezond en niet eerder zo goed in sommige sporten. Op de laatste dag (23/1/13) van mijn 43e levensjaar ging ik al schaatsend al mijn sportactiviteiten na.

Schaatsen
Sinds een paar jaar ben ik weer actief op de schaats en heb na heel veel jaren eens echte noren gekocht. Als kind heb ik op noren gestaan en op eigen houtje leren schaatsen. Op mijn 17e had ik met tennis mijn rechterenkel verzwikt. Daarna kon ik geen succesvolle schaatstocht meer volbrengen door een te vermoeide wankele rechterenkel. Ik ging er van uit dat het voor mij definitief over was met schaatsen op noren. De lange tochten die je nog kon doen op de Loosdrechtse Plassen in 1987 moest ik aan me voorbij laten gaan.
Tot een paar jaar geleden had ik nog wel noren met een soort van Ski-schoen en zocht daar weer de ijsbaan op om sportief de winter door te komen. Daar ging het prima op maar de echte noren lonkte kijkend naar de schaatsers op de Vechtse banen. Na enig aarzelen huurde ik echte noren. Toen dat goed ging, was ik vast besloten echt te leren schaatsen. Snel erna schafte ik via marktplaats mijn eigen noren aan. Geen spijt en ik schaats nog beter als ooit te voren waar de enkel geen enkele rol meer speelt. Afgelopen woensdag stond ik ook weer op het ijs alsof ik vorig week nog had geschaatst, terwijl dat dateerde van 11 februari 2012.

Zwemmen
Met mijn lessen die ik wekelijks op zaterdag volg maak ik grote techniek sprongen. Borstcrawl heb ik in mijn jeugd geleerd in mijn tijd bij Reddings Brigade Loosdrecht (RBL) waar ik van mijn 6e t/m 12e op heb gezeten. Daarna niets tot amper aan zwemmen gedaan. Sinds vorig jaar februari, voor triathlon, het zwemmen opgepakt en de borstcrawl. Veel aangeleerd en vooral borstcrawl zwemmen in afstand. De grote ontwikkeling in snelheid bleef uit en dus in het naseizoen vanaf oktober zwemles genomen. Resultaat na 1 maand merkbaar.

Fietsen
Heb ik altijd wel gekund en doe ik al 8 jaar inmiddels.

Lopen
Dat was nooit mijn favoriete sport en ben ik pas echt gaan doen sinds een paar jaar. Hoewel lopen snel aan te leren is, merk ik nu wel dat het nog vaak zoeken blijft naar de juiste vorm. Gisteren nog even gekeken naar vorig jaar rond deze tijd. Toen liep ik 20km per week met hoge intensiteit vergelijken met nu waar ik 3x per week gemiddeld totaal 40 – 50km loop met lage intensiteit. Dat geeft me moed voor het komend seizoen.

Dan bedenk ik me, dat het nooit te laat is om te sporten, nooit te laat is om gezond(er) te zijn als ooit te voren en nooit te laat is om je te verbeteren. En dat op middelbare leeftijd! 

44 jaar is een magische leeftijd!!

1 opmerking:

  1. Damn! Moet ik dus nog 4 jaar wachten ;-) Mooi om te lezen dat je je zo goed voelt.

    BeantwoordenVerwijderen