maandag 21 januari 2013

Voorbereidingsperiode achter de rug, basis- gestart

Vandaag begint mijn basisperiode (base period) voor trainingen op weg naar de halve triathlon IronMan70.3 Haugesund in Noorwegen op 7 juli. Voor degene die geïnteresseerd zijn in hoe ik train en welke uren ik maak, deel ik hierbij mijn overzicht (PDF) van afgelopen voorbereidingsperiode (preparation period).

VOORBEREIDINGSPERIODE
Tijd: 132 uur getraind
Periode: 16 weken (1 oktober 2012 t/m 19 januari 2013)



Een voorbereidingsperiode duurt eigenlijk 4 a 6 weken. Ik wilde me alvast leren wennen aan een trainingsschema en aan het volume van trainen en ben daarom al vroeg in oktober begonnen. Eigenlijk heb ik een overgangsfase gecombineerd met een voorbereidingsperiode. Vandaag begint de basisperiode (base period, bestaande uit 3 fases) die vervolgens opgevolgd wordt door de opbouwperiode (build period vanaf 15 april, bestaande uit 2 fases) en de piekperiode (peak periode inclusief taperperiode vanaf 10 juni, laatste 4 weken voor RACE DAY). Eigenlijk zal ik 2x pieken omdat ik mijn generale ga doen bij de Triathlon van Nieuwkoop op zondag 2 juni. Die valt nog in de opbouwfase. Ik heb de periodes afgestemd op Haugesund en niet op Nieuwkoop.

De theorie heb ik gehaald uit het boek Triathlete's Training Bible van Joe Friel en schema's voor halve triathlon via internet. Daar een mix van gemaakt. Hiermee heb ik mijn overzicht gemaakt die ik wekelijks bijhoud tot aan Haugesund.

In de basisperiode wordt aan volume en duur gewerkt en zal er al af&toe intervaltrainingen verwerkt worden. Elke 4e week las ik een rustweek in (Rest & Recovery week). Die heb ik afgelopen maanden, over het algemeen, om de 2 weken moeten inlassen omdat het lijf niet meteen gewend was 3 weken op 10 uur trainen gemiddeld te zitten. Soms na een week van 12uur sporten was ik in week 2 al redelijk uitgeteld mede ik ook intensieve testen deed. Het is nog puzzelen, uitproberen en grenzen opzoeken. Dit jaar wordt voor mij 'trial & error' waar ik alles wil ondervinden wat wel of niet werkt zodat ik later beter kan aanvoelen en inschatten.

Trainingen plan ik niet al te strak in maar probeer wel 2 a 3x te zwemmen, 1 a 2x te fietsen, 3x te lopen. Daarnaast wil ik de ingrediënten van soort trainingen en intensiteit of volume toevoegen in de betreffende periodes. Dat gaat me best goed af.

Ik houd geen voeding bij maar ben er wel bewuster bezig met wat en wanneer. Ik heb geen powermeter omdat het me te kostbaar is om aan te schaffen. Daarom doe ik het met hartslagzones maar wil tevens op gevoel leren trainingen.

Volgende maand start ik met de zogenaamde zwemmaand die gevolgd wordt door een fiets- en loopmaand waar het accent in frequentie bij die onderdelen zitten per maand. (bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten