dinsdag 27 november 2012

Tussenstand duurtest

Gisteren was het de dag om een duurtest te doen voor zwemmen en fietsen.

2 dagen voor mijn test was ik bezig met mijn tijd en mijn vooruitgang. Wat zou het worden, dik 3km binnen 1 uur of gewoon 3km rond, zeker niet minder leek mij. Dus rekende en droomde ik me rijk op de gemeten snelheden die ik inmiddels op 50meter afleg. Laatste tijd lukt me een gemiddeld baantje makkelijk binnen de minuut. Dus droomde ik al 2 dagen hier over ook in mijn slaap. Gisterenochtend was ik zowaar zenuwachtig voor mijn eigen duurtest, bang dat ik te moe was het niet vol te houden of waar te maken. Ik had immers al 4 wkn niet meer achter elkaar gezwommen. Met les en training zitten rusttijden tussen oefeningen. Nonstop zwemmen in borstcrawl leek een eeuw geleden.

Mijn verwachtingen overtreffen werd het niet en 150m meer leek bar weinig naar mijn gevoel. Na 4 wkn 2x per week zwemmen, zwemles en training op techniek hier de oogst van 2e duurtest:

2950 meter in 59m58s

Maar winst is winst en vooruitgang is vooruitgang. Na 4wkn  3 minuten er af is niet slecht. Ik ben dus tevreden met het resultaat. Maar ik wil grotere slagen maken en ga daarom toch eens in de 2wkn duurzwemmen. Alleen de andere 2wkn zal een duurstest  zijn met rust tussendoor en niet nonstop 1 uur. Hiermee hoop wil wel frequenter duur te onderhouden maar dat ik ook op techniek kan blijven focussen. Ik denk hierbij aan 500m 1min pauze, 1000m 1 min pauze en totslot 1 of 1,5km. Even ondervinden wat prettig en handig is.


Na dit uur was het thuis even bijkomen en me opladen voor mijn duurtraining op de fiets waarbij ik 90km ging afleggen in de Flevopolder. Een heen en terug met 1 ommetje over het Monstertijdrit (MTR) parcours. Met de stevige wind uit het zuiden had ik vooral op de heenweg profijt en op de terugweg werd het bikkelen tegen de wind. Had me voorgenomen in D1 te fietsen wat me lukte met wind mee. Wel zat mijn hartslag al redelijk hoog. Die hartslag was blijkbaar al goed ingezwommen in de ochtend. Dus bij de eerste weerstand halverwege schoot ik met gemak in mijn D2 zone. Een zone die ik mooi zou vinden als ik dat op een triathlon zou kunnen doen. Dus lette er niet meer op en ging met beleid buffelen.

Tegen de wind in als eenzame fietser door de polder is tevens een goede mentale training. Gelukkig gaat me dat goed af en kan ik mezelf altijd stimuleren om na de helft te denken dat alles minder en korter wordt. In de laatste 30km bereidde ik me mentaal voor op flinke wind tegen en dat viel uiteindelijk mee. Ik reed af&toe goed beschut waar ik op de heenweg nog 36km/pu in D1 fietste. De benen waren ook goed warm, had me niet teveel gekweld op het MTR parcours en had eten en drinken goed gedoseerd. Tevreden en voldaan kwam ik thuis met 28km/pu gemidd op de teller in een tijd van 3u14m over 90,5km, 150hs.

11-11-12 Twiskemolenloop 21,1km
Het lopen voor een halve marathon heb ik afgelopen weken niet kunnen oefenen ivm nieuwe schoenen en kleine blessure. Voor de tussenstand van mijn kunnen heb ik mijn laatst gemeten tijd op de 21,1km van 11 november jl. meegenomen.

Uitslag: 1u54m48s, 11km/pu gemidd, 172hs

Dan kom ik op de volgende tussenstand:

HUIDIG STREVEN
1-nov-12 26-nov-12 7-jul-13
Z 1,9 km 42m (2,7) 40m (2,9) 37m (3,1)
T1 2m30s 2m30s 2m30s
F 90km 3u (30) 3u14m (28) 2u40m (33,8)
T2 2m30s 2m30s 2m30s
L 21,1km 1u55m (11,1) 1u55m (11) 1u45m (12,1)
TOTAAL 5u42m 5u54m 5u07m

Als ik naar loopprogressie kijk denk ik dat de looptijd van het streven niet haalbaar wordt. Maar ik laat het nog even staan en wellicht over 2 maanden dat ik de streeftijd ga bijstellen. Het fietsen lijkt ook nog zo ver weg en zeer ambitieus maar zou wel kunnen. Het zwemmen lijkt realistisch te worden. Ben benieuwd naar mijn status over 4 wkn. Hopelijk kan ik dan ook weer op de fiets zitten voor lange duur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten