vrijdag 9 november 2012

Data, feitjes & getalletjes

Ik ben wel van de feitjes, getalletjes, uitkomsten en analyseren natuurlijk. Inmiddels al zo erg dat ik een sportboekhouding heb in 3 formaten: Bikeplanner.com, Garmin Connect en dan nog als laatste Strava. Alle 3 hebben hun charme en nut ben ik achter. Graag zou ik naar 1 willen maar wat de 1 niet heeft heeft de ander.

Dus ja ik kom thuis en laad mijn GPS data meteen in op de laptop wat geregistreerd wordt op de websites van Bikeplanner, Garmin en Strava. Via Bikeplanner heb ik nu al ruim 1,5 jaar data geregistreerd en merk dat ik ook steeds vaker voor analyse terug kijk en vergelijk. De blog die er bij zit is dan ook handig om te weten onder welke omstandigheden je trainde.

Bikeplanner: http://www.bikeplanner.com/rose69


Kosten: gratis met basis mogelijkheden, jaarlijks 20 euro donatie aan Henk Verouden en je kan er meer mee.
Voordeel: is dat je je data nog handmatig tot aan hartslag en tijd kan aanpassen. Verder heel compleet overzicht en voor allerlei sporten te registreren. Bikeplanner is eigenlijk misleidend en doet zichzelf te kort met de vele mogelijkheden. Direct support van Henk als je met een vraag zit.
Nadeel: laat nog niet vanaf je GPS apparaat, je dient de bestanden te uploaden

Garmin Connect: http://connect.garmin.com/profile/Rosevdh69 

Kosten: gratis account bij je Garmin apparaat.
Voordeel: laadt uiteraard automatisch je data van je Garmin, maar kan ook handmatig overige sporten opvoeren. Het is dat ik hier nog niet helemaal handmatig mijn hartzones en tijd kan aanpassen anders zou het Bikeplanner kunnen vervangen. Soms wil je je data aanpassen omdat de GPS nog wel eens kuren toont met doorgeschoten hartslag (240hs bijv.) of slechte GPS registratie zodat de afstand afwijkt van de realiteit.
Nadeel: het niet handmatig aanpassen van de ingevoerde data.

Strava: http://app.strava.com/athletes/637302

Kosten: gratis voor basis gebruik, licentie zorgt dat je meer kan doen. Echter wordt dat extra voor mij afgevangen bij Bikeplanner en Garmin connect.
Voordeel: je kan via de segmenten elkaar competitief aftroeven op fietsroutes of looproutes. Zelfs voor zwemroutes is het mogelijk. Grote stimulans als je weer eens de Amerongse berg bezoekt. Ook je zelf verbeteren kan leuk zijn.
Nadeel: nog te veel gefocussed op fietsen en daarna pas lopen. Overige sporten worden niet goed weergegeven in de totalen.

Als iemand zou willen kiezen zou Garmin connect prima zijn als je ook een Garmin apparaat hebt. Voor meer mogelijkheden is Bikeplanner een super registratiesysteem van je trainingen.

Sinds ik een Garmin GPS apparaat heb zijn ook alle smartphone apps (Sportstracker, Endomondo, Runkeeper) overboord gegaan en niet meer nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten