maandag 29 oktober 2012

Nulpunt bij duurzwemmen binnen 1 uur

Vandaag was op programma, op mijn vrije maandag (eens in de 2 wkn), 1 uur non stop zwemmen in borstcrawl. Mijn gedachte te kijken hoeveel baantjes ik kan zwemmen in 1 uur wat meteen aangeeft of er progressie is en snelheid en de ontwikkeling van de gemiddelde snelheid.

Met de 2 lessen die ik net heb gehad, merk ik dat ik veel meer doorglij en daardoor langere slagen maak. Dat is een winstpunt. Verder heb ik afgelopen week gelezen dat ik mijn arm ook anders uit het water moet halen waarbij je je elleboog hoog moet opsteken waar door je met je hand bij je oksel komt. Freek had bij les 1 al aangegeven dat ik veel te veel kracht gebruik vanuit mijn schouderkapsel ipv het schouderblad te gebruiken voor de overhaal. Dus probeer ik dat al bewust toe te passen. Ik ga er nog niet sneller mee maar je voelt al wel wat de bedoeling is.

Mijn nulmeting voor duurzwemmen vandaag: 2800 meter in 59m54s

Hoewel Freek mijn adviseerde eens in de 2 wkn deze duur te doen heb ik vanochtend besloten om dit eens in de 4 wkn te gaan testen. Wel wil ik eens in de 2 wkn (3x pw) naar het zwembad te gaan met meer focus op techniek. Gisterenavond las ik in hoofdstuk 12 van Triathlete's Training Bible (Joe Friel) dat het raadzamer is in de basis periode veel aan techniek te doen met minimaal 3 of 4x pw voor sneller resultaat. Eens per 4 wkn kan dan een 'time trial' test gedaan worden. Dus de non stop training wordt mijn 'time trial'. Voor mezelf verzonnen dit 1 uur non stop te doen. Als ik hard genoeg ga ben ik meteen klaar voor een hele triathlon haha.

In het boek zelf wordt er geadviseerd duurtraining in de vorm van 10x 100m zo hard mogelijk met tussenpauzes van 15 seconden rust en daar bij je hartslag te registreren na ieder blok. Of je doet max 1 km non stop test. Ik houd me nog even bij mijn zelf verzonnen les van 1 uur non stop en zien hoeveel baantjes meer ik kan zwemmen in de loop der tijd.

Woensdag weer het bad in met het schema van mijnzwemcoach.nl voor de sportieve zwemmer.

Zwemmen blijft heerlijk ... en ik neem de trainingen inmiddels meer dan serieus. Bovenstaande is zeker geen voorwaarde om een halve triathlon te kunnen voorbereiden en kan uiteraard met minder. Het is dat ik het zelf zo 'to the MAX' wil doen.

***

UITLEG DE OVERHAAL (bron: http://www.zweminfo.nl/borstcrawl.htm)

6. De overhaal:
De overhaal vindt plaats met een hoge elleboog. De overhaal moet ontspannen uitgevoerd worden: onderarm en hand "hangen aan de elleboog".
Met een lage elleboog en een wijde beweging zwemmen kost meer energie en zorgt voor meer rotaties. Alle bewegingen dienen zoveel mogelijk bij de lichaamslengte-as plaats te vinden.
Doordat de overhaal sneller kan plaatsvinden dan de doorhaal, zien we dat de armen ten opzichte van elkaar niet "molenwieken", doch op elkaar inlopen en daarna weer uit elkaar gaan. De totale armbeweging verloopt ononderbroken. De schouders bewegen voortdurend mee. (ook wel rollen genoemd). Het draaien van de schouders moet uitsluitend om de lengte-as plaats vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten