donderdag 25 oktober 2012

Op weg naar Haugesund


Gisteren heb ik de volgende stap gezet door me te registreren voor de Ironman 70.3 Haugesund in Noorwegen die plaatsvindt op 7 juli 2013.

TRAININGSINDELING
Nu ik mijn jaarplanning en trainingsplan heb ingevuld zit ik eigenlijk in een overgangsfase voor dat ik in de laatste 20 weken voor Race Day ga trainen volgens het boek(je). In deze overgangsfase leer ik mezelf aan meer uren te trainen op lage intensiteit. Het gaat vooral om volume. Omdat mijn lijf daar ook aan moet wennen hanteer ik al een beetje de trainingsindeling die je normaal in de opbouwfase neemt waar bij je in de 4e week gebruik maakt van een herstelweek (Rest & Recovery). Deze week is het halveren van je trainingsuren in je 3e week. Deze week was dan mijn eerste officiƫle R&R week en dat gaat me goed af. Ik ben moe en de moeheid komt er uit nadat ik vorige week 12,5 uur had getraind. Wel is het altijd even mentaal omschakelen omdat je nog in het standje zit van lekker veel sporten. Maar gezien het lijf uiteindelijk ook wel blij is, lukt het me aardig.

Al deze theorie wijsheid haal ik niet alleen uit het boek van Joe Friel maar absorbeer ook alle info via websites en triatleten die ik inmiddels via social media heb leren kennen. Door ervaringen te delen kom je tot nieuwe inzichten, herkenning, bevestigingen en tips. Zo kreeg ik vorige week van triatlete Jantiene Hannessen een link naar www.mijnzwemcoach.nl waar ik zelf zwemschema’s kan genereren. Een mooi middel voor een doehetzelf triatleet als ik.

ZWEMLES
In deze periode van volume opbouw in trainingsuren probeer ik ook 2 x per week te zwemmen. Zo ga ik in het weekend naar het Sportfondsenbad in Amersfoort. Een 50meter bad waar je ook door de week vanaf 7u terecht kan voor baanzwemmen. Door een tip van een collega en Jantiene heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst les genomen bij Freek. In 2 sessies (10u en 11u) wordt er lesgegeven. Voor 40 euro per half jaar kan je er wekelijks terecht buiten entreegeld voor het zwembad om.

Freek is een fijne zwemleraar die snel ziet wat je kan en waar de verbetermogelijkheden zijn. Naast de oefeningen die hij geeft legt hij meteen uit waarom iets waar voor nodig is. Hij neemt je eigen doel mee en begrijpt ook goed waar je vandaan komt. Ik was gelijk om want snelle ontwikkeling is mijn doel en vooral op het technische vlak. Freek heeft er een leerling bij.

Verguld kwam ik na een uur les het zwembad uit niet gedacht dat ik zwemles en de oefeningen zo leuk zou vinden. Al in de eerste les merkte ik het effect van de oefeningen. Ook adviseerde Freek me maar eens in de 2 weken een duurtraining te doen van continue zwemmen binnen een uur. Iets wat nodig is voor een triatleet. Dus 1x pw heb ik zelf een trainingsschema via mijnzwemcoach.nl, 1x pw zwemles en wil ik proberen eens in de 2 weken een 3e keer te zwemmen op duur. Dat wordt dan meteen een mooi meetpunt of ik in snelheid progressie maak. Ik hoop immers om op 1,9km van 42 minuten naar 35 minuten te kunnen gaan.

Als je denkt dat je als triatleet in een winterslaap gaat dan heb je het mis. Er is als beginnende triatleet nog genoeg werk aan de winkel en te ontdekken. Ook verdiep ik me langzaam in voeding en core stability. Dat laatste moet nog ergens ingepast worden J

Hoezo ambitieus en prestatie gericht …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten