woensdag 10 oktober 2012

Triathlon is mijn nieuwe religie

Momenteel eet en drink ik triathlon en dat terwijl ik de winter inga. Ik wil meer uit deze sport halen en vind het prettig dat triathlon een levensstijl is die ik nu steeds meer in mijn leventje toepas. Het is heerlijk om met verschillende sporten bezig te zijn. Mijn doelen voor 2013 zijn gesteld en worden nu langzaam concreet:

  • 4 Olympische Afstanden (OD's)
  • 1 of 2 Halve Triathlons (Midden afstand)

Maar daar is nog niet alles mee gezegd. De welke, waar, wanneer en hoe ontbreken nog.

Welke, waar, wanneer
1 halve triathlon wil ik uit de IM70.3 series kiezen. Net deze week heeft World Triathlon Corporation (WTC) de agenda van 2013 gepubliceerd voor de Ironman (hele) en de Ironman 70.3 (halve) voor Europa.
Voor leken: 70.3 staat voor totaal aantal mijlen (= gelijk aan 113 km, een optelling van 1,9 km zwemmen, 90 km fietsen en 21,1 km lopen) die afgelegd worden op de halve triathlon. Zo is de 226 km de optelsom van een hele triathlon: 3,8 km zwemmen, 180km fietsen, 42,2 km lopen.

In Nederland is er helaas nog geen IM70.3 hoewel er wel plannen zijn in Naarden voor 2014 (testzwim). Voor 2013 ga ik kiezen tussen:

IM70.3 Berlin, Germany 16/06/2013 (NIEUW)
IM70.3 Haugesund, Norway 07/07/2013
IM70.3 Zell am See-Kaprun, Austria 01/09/2013
IM70.3 Pays d'Aix, France 22/09/2013

Hoe
TRAINING
Nieuwe afstanden vergen andere training en ontwikkeling. Zo zal deze winter bewuster gewerkt worden aan techniek in het zwemmen en hierdoor snelheid, wordt fietsen meer onderhouden door frequentere en lange rustige trainingen en gaat de afstand van hardlopen naar 21,1km.
Dit vraagt meteen ook een verdiepingsslag in trainschema's. Waar velen nu kiezen voor een coach die je wekelijks voorziet voor op jou maat gemaakte trainingschema's wil ik het zelf proberen uit te vogelen.

DOE HET ZELF
Een eigen wijsheid ligt in mijn aard en ben meer het type van 'Trial & Error' (van fouten en uitproberen leren). Met veel lezen van theorie en ervaringen van anderen leer ik graag mezelf bij in praktijk. Tevens is het kostenbesparender dan een coach nemen. Iets wat veel amateur triatleten in de hand nemen om hun midden en lange afstanden te realiseren. Een coach die je voorziet met schema's kost al snel tussen de 30 a 50 euro per maand. Triathlon is geen goedkope sport en er is altijd wel iets om in te investeren.
Ook aansluiting bij een triathlonclub doe ik liever niet en kies daarom in 2013 voor een individuele atletenlicentie bij NTB (Nederlandse Triathlonbond). Echter sluit ik niet uit dat als er in de verre toekomst nog ambities zijn in progressie, ik alsnog voor een coach ga. Immers is ontwikkeling een stimulans. Voor het zwemmen overweeg ik wel deze winter zwemlessen te volgen omdat daar de meeste winst in techniek te behalen valt bij goede begeleiding.

Met zelf zoeken naar de juiste training en planning hoop ik beter te leren aanvoelen wat mijn lichaam kan en nodig heeft. Instinctief zit ik goed in doelen maken, planning en realisaties die soms zelfs boven de verwachtingen uitkomen. Enige valkuil, in gedreven zijn, is dat je vaak te veel wilt en te lang doorgaat. Iets wat ik nog kan verbeteren en doseren. Ook wil ik efficiënter leren trainen voor een beter rendement.

Op aanraden van Rahel Bellinga heb ik het boek Triathlete's Training Bible van Joe Friel (bol.com 20,94) aangeschaft. Het boek geeft handvatten om bewust te worden van je doelen, hoe hier aan te werken binnen je eigen mogelijkheden. Waar niet alleen tijd en fysiek factoren zijn maar ook je gedrevenheid en persoonlijke situatie (werk en privé).
Nu een week lezende heb ik mijn nieuwe bijbel gevonden en probeer als eerste mijn doelen concreet te maken. Dat betekent zoeken naar een goede invulling van de agenda. Als de doelen met welke, waar en wanneer zijn bepaald kan er gedegen naar toegewerkt worden. Zoals het boek zegt: Als 'novice' (nieuwkomer) op sprintafstanden kan je nog random trainen. Je vult de 3 discipline trainingen in zoals het in de ene of andere week uitkomt. Naarmate je meer wilt ontwikkelen en deelnemen aan langere afstanden zal je gerichter moeten plannen en aan trainingsschema's houden. Dus van random trainen wil ik naar gerichter plannen en trainen maar dan wel met enige flexibiliteit.
Het boek is uitermate stimulerend en doet me beseffen waar mijn wensen en grenzen ophouden en hoe ik daarmee 2013 in wil gaan.

De wensen
  • De gestelde doelen halen en finishen in gewenste eindtijden.
  • Ontwikkeling in techniek en snelheid in het zwemmen.
  • Bewuster en gezonder met voeding en gezondheid omgaan die bijdragen aan sportprestaties maar ook in mijn leven in het algemeen.
  • Leren de doelen altijd realiseerbaar te houden zonder te grote stappen en dat ik gemotiveerd blijf om iedere keer te verfijnen in welk opzicht dan ook. Dit kan kennis zijn, prestatie, training en bewustzijn.
  • Toewerken naar een mooie Top 5 notering in de Age Group (leeftijdscategorie in de wedstrijden).
  • Vrijwilliger zijn bij een sportevenement om zo mijn steentje bij te dragen en wat terug te doen.

De grenzen
Ik ben niet iemand van hele strakke discipline en planning en daarom neem ik een marge van inefficiëntie mee in training, planning en dus resultaat.
Naast sporten geniet ik graag van andere geneugtes des levens en wil dat graag zo houden. Sporten is leuk maar er is meer waar je van kan genieten in het leven.
Mijn passie voor sport is machtig en fijn zolang mijn partner er mee kan leven. Ik zal daar altijd de balans in zoeken en onderling afstemmen.

Triathlon is mijn nieuwe religie ... Halleluja amen!

1 opmerking:

  1. Serious shit Rose, erg leuk om de verslaving langzaamaan bezit van je te hebben zien nemen. Succes in 2013!

    BeantwoordenVerwijderen