maandag 5 september 2011

Tijdrijden is wat de klok slaat

Vorige week donderdag 1 september stond de Tijdrit wedstrijd van Schaarsbergen, georganiseerd door WV Reto uit Arnhem, op de agenda. Een 30km tijdrit rondje om Park de Hoge Veluwe. Echter 1 dag van te voren kreeg ik een mail van de organisatie dat het parcours en afstand gewijzigd was. Door wegwerkzaamheden vond de start nu plaats in Deelen naar Hoog Baarlo (Hoenderloo) en terug met een verkorte afstand van 18,25km. Een heen en terug. Inschrijfgeld: 1 euro

Na werk haalde Natasja me op met de auto en met fietstenue en fiets reden we richting Otterloo, vandaar zou ik mezelf inrijden richting Deelen en zo ook de terugweg van het parcours kunnen verkennen. Een parcours verkennen is wel 1 van de belangrijkste dingen bij tijdrijden merk ik. Je weet wat er komt en hoe het loopt en je hebt ijkpunten.

Ruim bijtijds was ik aangekomen en de organisatie was om 18u nog niet compleet. Deelnemers waren magertjes. Ik zag tot mijn vreugd Janny Kleinjan in fietsen, maar zij en ik en nog een dame waren dan ook echt de enige. Tussen mij en Janny is er ook nog zo'n verschil in snelheid dat we voor elkaar niet hoeven te concurreren. Nou ja met 3 dames sowieso podium plek voor mij ... echter het podium ontbrak.

Hoewel ik had voorgenomen dit als een training te zien had ik toch aardig de zenuwen en spanning en wilde ik er weer alles aan doen. Het parcours was heuvelachtig en dat had ik ook nog niet gedaan.

Bij de start werd ik vastgehouden en vertrok met nummer 26. Hoewel ik me had voorgenomen niet te hard van stapel te gaan vloog ik weg en zat snel op 38km/pu met een hartslag van ver in de 180. Dat ging dus niet meer goed komen en ik dacht doorstoempen door totdat het ventieltje langzaam leegloopt.

Heenweg ging reuze goed en weer eens boven verwachting en nog steeds geen man met de hamer dus bij keerpunt snel weer door op de pedalen en de heuvel van Hoog Baarlo meteen opdenderend. Dat was best zwaar maar al gauw liep het langzaam af en zat ik weer in goed tempo. Dan is het aftellen en praten tegen je zelf.

Op 14km stond ik bijna geparkeerd totdat ik nog net weer afdaalde naar de laatste pittige klim voor het einde. Ik wist dat ik dan alles kon geven ... als ik dat al niet deed, dus veel extra was er niet meer.

De laatste heuvel was zwaar en staand was erg pijnlijk dus toch net voor de top maar weer op het zadel. Gelukkig over de laatste top heen en de laatste km's knallend naar de finish. Dat lukte nog aardig met een 38 a 40 km/pu.

Parcours: Deelen - Hoog Baarlo - Deelen
Afstand: 18,25km
Tijd: 30m09s
Gemiddelde: 36,2km/pu

UITSLAG (pdf) | RITGEGEVENS (bikeplanner)

Reuze tevreden en een officieel PR (van de 3 wedstrijden die ik nu gedaan heb). Organisatie was prima, jammer van de weinige deelnemers, vooral bij de vrouwen.

Mijn agenda:
zaterdag 11 september in Streefkerk (Zuid Holland) 9,2km
zondag 18 september in Vries (Drenthe) 13km
zondag 25 september Monstertijdrit in Flevoland 122km

Interesse in tijdrijden en je wilt er iets meer over lezen? Ga dan naar de website: www.tijdrijden.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten