woensdag 28 september 2011

Monstertijdrit de kop is eraf


Ik was redelijk goed voorbereid. Had de laatste duurtrainingen met veel tegenwind afgewerkt. Die windkracht 4 a 5 kon ik nu wel hebben en wist precies hoe ik het in de rondjes (3x 40,85km) ging doen ... en toen werd het 22 graden met ZO2 ...

Niet klagen want dit is prachtweer ... alleen het bracht mij wel even in onzekerheid. Weinig wind is vast anders fietsen en anders je rit indelen. Uiteindelijk hadden we genoeg tegenwind, het waait toch wel in de Flevopolder.

Aangekomen bij de start, met een mooi plekje voor de auto, meldde ik me bij de organisatoren voor mijn startnummer 13. Daar meteen weer forumers van http://www.wijntoerist.nl ontmoet zoals Corniel (organisator), Frenkie en Sge, maar ook CT WT clubleden GerjanO en Concorde. Toch leuk en vertrouwd inmiddels na een aantal wedstrijden bekenden te zien.

Ook even gesproken met Marti Valks (58 jaar) die meedeed. Had haar voor het eerst ontmoet met de TT van Nijeveen op 30 juli. Even lekker aan de babbel maar moest stoppen omdat ik nog maar 15 minuten had om me enigszins in te rijden. Niet dat je heel intensief inrijd voor een Monstertijdrit van 122,55km, maar toch. Dus rustig een heen en weertje over de Kievitsweg in tegengestelde richting van de start/finish.

Om 10.44u startte ik en de organisatie had ons voorzien van MyLaps (tenzij je je eigen hebt) tijdmeting. Naast MyLaps had ik mijn Sigma Rox 9.0 teller met log en registratie en ook mijn stopwatch op scherp staan tijdens het aftellen. Sinds mijn tellertje wel eens andere resultaten geeft dan wat gemeten wordt is de stopwatch de meest getrouwe. Dat bleek ook wel na afloop. Mijn teller kwam op 124km met een gemiddelde van 33,56km/pu. Helaas zijn de feiten anders.




1e ronde van 40,85km ging te snel van start naar mijn gevoel waarbij de hartslag tegen de 171 aanzat en dat terwijl ik het voornemen had rustig in D2 (153-171) te fietsen. Ook met wind mee in het eerste gedeelte zat ik op het lange stuk op de 38km/pu langzaam dalend naar 36 km/pu. Tot ik wind tegen kreeg in het 2e deel waar de gemiddeldes niet tegenvielen. Op de laatste 5km richting de streep voor de 2e ronde ging ik lekker met 38 km/pu. Mijn gemiddelde ging boven verwachting. Ik hoopte immers op een 33km/pu voor het totaal. Nu zat ik al op 34km/pu.


2e ronde waren de benen warm en met wind mee trapte ik lekker 38 km/pu. Tot ik het 2e stuk tegen de wind in begon. Oei dat viel tegen, de wind was iets gedraaid. En gezien ik nog 1,5 ronde moest deed ik op de helft het buffelen gedoseerd. Ik was blij dat ik de laatste 5km van de 2e ronde had bereikt waar ik weer wind mee kreeg. Alleen de benen trapten niet hoger dan 36km/pu dus het liep al terug in kracht. In de verte zie ik Natasja, zwaai en ze moedigt me al fotomakend aan. Leuk dat ze er al is en ik nu op weg naar mijn laatste rondje. Bij het finishen zal ik haar weer zien. Natasja was op eigen gelegenheid op de racefiets gekomen.

3e ronde het beste is er toch al uit want in het eerste gedeelte krijg ik mijn benen echt niet meer op 38km waar ik nog zo op hoopte. Inmiddels ook meerder malen ingehaald en zie ook zelf de eersten kapot gaan. Het mentale stuk was begonnen wat inhoudt veel kletsen tegen jezelf en fietsen naar punten in het parcours.
De laatste 25km gingen in en ik zeg tegen mezelf dat ik nu mag buffelen tegen de wind met alle pijn in de benen en zonder reserves. De beloning is de laatste 5km wind mee naar de finish. Dit helpt me er goed doorheen en de man (nummer 15) die me eerder in de laatste ronde had ingehaald haal ik nu weer in. Hij is kapot en ik houd nog goed stand. Ik kijk niet achterom en fiets door, ik ben met mijn eigen race bezig. Opgelucht dat ik niet kapot ben gegaan buffel ik naar de laatste 5km waar ik met wind mee nog even aanzet en met 40km/pu over de finish kom. Ik ben blij dat ik klaar ben.

Over de finish doen mijn benen heel zeer en ik fiets rustig uit, door naar het viaduct paar km verderop waar ik meteen mijn bidon ophaal. Deze had ik in de laatste ronde genegeerd omdat ik nog genoeg drinken bij me had. De organisatie had ons namelijk de mogelijkheid gegeven extra bidons af te geven die ze op de viaduct dan aan je geven. Goed geregeld! Ik bel Natasja dat ik rustig terugpeddel naar de finish en dan ook klaar ben met uitrijden. Terug bij de finish nog even babbelen met Corniel en bij de dame van de tijdregistratie kijken wat mijn tijden zijn. Leuk, ook nog even facebook vriend en wielerliefhebber Richard M. ontmoet.

Fietsfeiten
Plaats 67 van 77 die finishte van de 90 deelnemers die startten

Afstand: 122,55km
Tijd: 3um41m36s
Gemiddelde: 33,18km/pu

1e ronde: 33,99km/pu - 1u12m06s
2e ronde: 33,11km/pu - 1u14m01s
3e ronde: 32,47km/pu - 1u15m28s

UITSLAG / RANGLIJST / FOTO'S

Volgend jaar weer en dan een PR in de 34,5km/pu :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten