vrijdag 3 december 2010

Mijn allereerste Viking noren (Speciaal mt 40)

Eergisteren voor het eerst eigenaar van Viking noren.

Nadat ik 2x Viking noren had gehuurd bij de Vechtsebanen om de juiste maat te zoeken kwam ik uit op maat 40. Vervolgens op zoek naar eigen schaatsen en dus op Marktplaats.nl struinen totdat ik deze week een paar hele mooie kon overnemen voor een hele mooie prijs. Viking speciaal noren maat 40 voor 40 euro. Dat is geen geld voor 2e hands schaatsen die nu nieuw 330 euro kosten. Maarja ze moeten wel passen en gezien je schaatsen 1 of zelfs 2 maten kleiner neemt dan je schoenmaat (ik heb maat 42) dan is het wel even testen op het ijs.

Schaatsen aantrekken is een crime en ze voelen zeker te klein totdat je ze aantrekt bij de veters en totdat je op het ijs gaat schaatsen.

Gisteren ging ik mijn nieuwe aanwinst dus uitproberen op de Vechtsebanen in Utrecht. Gezien ze wat hoger staan dan de lage noren was dit wel even wennen in de eerste paar rondjes met het pootje over. Een skill die ik nog steeds niet beheers. Maar naarmate de rondjes vorderde vorderde ook het schaatsen en raakten de schaatsen en ik aan elkaar gewend.

Deze Viking Speciaal zijn bijzonder lekker omdat het leer zo zacht is en tijdens het schaatsen ook helemaal aan je voet zit als een sok. Geen koude tenen en een goed gevoel op het ijs voor de controle.

Enige wat opspeelde was mijn rechterenkel die bij vermoeiheid toch graag naar binnen buigt. Een oud mankement omdat ik ooit op mijn 18e door mijn rechterenkel ben gegaan met tennis en de buitenband dus meer opgerekt. Maar gezien ik zo'n match had met mijn schaatsen verbeet ik me en ging ik oefenen op techniek en balans. Juist met het rustiger en langgestrekt schaatsen bleek mijn enkel uiteindelijk nog redelijk recht te kunnen schaatsen. Dat beloofd nog wat voor het komende seizoen.

Ik wil nu eindelijk goed leren schaatsen. En dus zal ik ook aan techniek werken. Gezien de vele lessen die op de donderdagavond gegeven worden kan ik alle oefeningen wel afkijken van de leerlingen. Dat scheelt weer lesgeld ...

2 opmerkingen:

  1. Nog ff en we zien je op tv de Nederlandse Kampioenschappen schaatsen ;)
    Andere vraag.....hoe voelt het aan om als een Geisha op de schaats te staan ? Wel goed lijkt me, want je hebt vast genoeg rondjes geschaatst.
    Tja, een beetje verzwakte enkel....misschien een enkelband of -brace proberen als het nog in de schoen past ?
    Heb zelf ooit hoge noren gehad, maar was geen succes. Blijf daarom liever fietsen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Aart, nou wie weet heh. In ieder geval heb ik weer het schaatsen te pakken en is het heerlijk om te doen. Ieder z'n plezier zeg maar. Ik heb wel vertrouwen dat ik met de enkel goed uit de voeten kan. genoeg balans en enkeloefeningen voorradig die me ook te pas komen bij het hardlopen. Gelukkig kan een fietser in de winter allerlei sporten doen die het beste bij hem haar passen toch. Groetjes aan Angele!

    BeantwoordenVerwijderen