donderdag 16 december 2010

Dikke ogen van het schaatsen

Gisteren zijn we voor de 2e keer naar Flevonice in Biddinghuizen gegaan tussen 18-21u (goedkoop en rustig). En echt dat verbleekt de Vechtsebanen in Utrecht. 5km buiten schaatsen met het gevoel dat je op mooi natuurijs schaatst waar je met een tocht bezig bent, is het mooiste wat je kan doen op schaatsgebied. Althans dat is mijn mening. Laat het natuurijs maar komen!

Ik verlang naar een tocht op de Loosdrechtse plassen waar ik als kind menigmaal heb geschaatst. Ik zal nooit mijn schaatsttocht vergeten die ik op mijn 16e deed langs alle plassen inclusief kluunen. Mijn mooiste schaatservaring tot nu toe.

Vorige week gingen we de eerste keer naar Flevonice. 5 rondjes gereden met tussenpauzes. Af en toe Natasja even in de gaten houden.

In het begin altijd even dat onwennige gevoel op de schaatsen, de pijn in je scheen en enkel om vervolgens steeds beter te gaan schaatsen. Gisteren ook weer in het eerste rondje was het zoeken naar de juiste houding met de handen op de rug, maar in het 2e rondje had ik het helemaal te pakken. Wel last van mijn rug want nu deed ik 4 rondjes achter elkaar.
Eigenlijk doel was 35 km en dus nog 3 extra rondjes te doen. Maar mijn gevoelige oudblaarplekken speelden op en besloot er mee te stoppen.

Schaatsen in het donker van 18-21u is ideaal omdat bij Flevonice entree 6 euro is (nu 10 kaartjes gekocht die nu 5 euro p.s. kosten) en het is rustig. Heerlijk een baan bijna voor jezelf. Amersfoort - Flevonice 30min. Geen files gehad tot nu toe, al helemaal niet op de terugweg.


Gisteren was er tot 19u op de 5km baan KPN Marathon Cup 1 Divisie (60km) bezig. Wij zijn even gaan kijken voordat we onze schaatsen zelf aantrokken. Indrukwekkend een marathon peleton voor het eerst te zien! In de laatste 2 rondes kwam er achter het peleton een BAM rijder voorbij met krulletjes die net over de finish stopte en terugkeerde. Het was Bob de Jong, onze meermalig kampioen (Olympisch, WK, NK) op de 10km!

Wij kregen zin en dus naar het bankje om zelf de schaatsen om te binden en zowaar kwam Bob de Jong 2 bankjes verder zijn schaatsen uit doen. Dat kon ik niet laten lopen om op de foto met hem te gaan. Hij stemde toe. Wat een topper! Hij vertelde dat hij met de Elite (KPN Super Prestige 1) had geschaatst maar al na een aantal rondes onderuit ging, vandaar dat hij nog met de 1e divisie meereed om nog wat te schaatsen. Hij had niet voor niets hier 1,5u naar toe gereden. Voor ons een geluk bij een ongeluk :-)

Na de fotoshoot ging Natasja inschaatsen op de 400meter baan. Ik wilde net aan de 5km beginnen, de 1e Divisie waren net klaar, toen in een flits Erben Wennemars me rustig voorbij schaatste. Ik Natasja nog gewaarschuwd maar die herkende hem niet. Later op de twitter van Erben: http://twitter.com/erbenwennemars : Samen met @bobdejong even 60km geschaatst..#elfstedentocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten