zaterdag 19 mei 2012

Mijn 1e triathlon 1/8e volbracht

De kop is eraf, sinds donderdag 17 mei 2012, op Hemelvaart notabene, kan ik zeggen dat ik een (amateur) triathlete ben op de 1/8e (500m zwemmen, 20km fietsen, 5km lopen) afstand.

Natasja (mijn vriendin) ging mee en zou fotos/filmpjes maken. Om 11u stalde ik mijn Rose in het parc ferme en we hadden nog tijd genoeg om ons te orienteren. Het gebouw is zeer prettig voor toeschouwers want van bovenaf kan je van het zwembad via kantine doorlopen naar de sporthal (parc ferme) om tevens ook buiten te kijken naar het fiets en loop parcours.
De zenuwen gierden al door mijn lijf bij het zien van wedstrijddeelnemers aan de kwart en halve triathlon die bezig waren. Op de tribune bij het zwembad keken we aandachtig hoe het te werk ging in de zwemseries van 1/4e. Erg fijn dat nog even mee te krijgen. Ook zeer leerzaam en leuk om te zien hoe mensen zwemmen. Ik heb weer genoeg om me te kunnen verbeteren met mijn eigen trainingen.

ZWEMMEN
12:45u starte ik in baan 5 waar ik nog snel even ben gaan inzwemmen. In het water vroegen we aan elkaar wat onze tijden waren en iedereen kwam uit tussen de 10 en 11 minuten. Als 2e zwom ik weg en uiteindelijk ben ik als 2e ook uit het bad gegaan. Het was binnen mijn eigen trainingstijd en dus blij. Het lopen naar parc ferme ging heel goed, wel had ik al de hartslag in mijn keel tijdens het lopen naar de fiets.

T1
Bij de fiets ging alles goed behalve mijn gelletje in mijn achterzak stoppen en net buiten de hal viel mijn tellertje eraf. Daarna was het fietsen.

FIETSEN
Het fietsparcours ging eerst door flink veel bochten in de woonwijk en dus duurde het even voordat ik een goed ritme kon zoeken. Ook de hartslag moest omlaag en de benen deden pijn. Maar daar van wist ik dat ik er door heen moest trappen en dat het geleidelijk beter zou worden. Wel voelde het alsof ik heel langzaam fietste en legde me bij neer met de gedachte dat ik in de 2e ronde van het parcours vast in mijn oude tijdrit tempo zou komen.
Achteraf bleek dat in het eerste stuk ook wind tegen was waardoor ik op de eerste 5km niet boven de 31km/pu kwam. Op het 1e keerpunt na 5km ging het voortvarend en haalde ik ook meerdere dames en heren in.

In de 2e ronde zat er een goed tempo en ritme in. Het ging lekker en kon goed buffelen met vooral de laatste 5km nog flink aanzetten waar ik topte over de 42km/pu. In de woonwijk ging het tempo er uit wat wel goed was voor de komende T2 (transitie).

T2
Net voor de ingang liep stapte er een triathleet voor me af waardoor ik iets moest inhouden maar in de hal kon ik snel naar mijn plek. De wissel van de schoenen ging prima maar bij het terugplaatsen van de fiets stootte ik een andere racefiets aan. Dat wilde ik corrigeren maar het stuur zat inmiddels in een ander wiel. Gelukkig kwam een vrijwilliger me te hulp en liet me doorgaan. Ik bedankte hem en begon aan mijn loop.

LOPEN
Lopend uit de T2 zie ik dat mijn veter te lang is en net in de bocht, waar Natasja me filmt en al de hele tijd had aangemoedigd, strikte ik mijn veter. Op naar de laatste 5km. Maar wat was dat pijnlijk. Hyperventilerend liep ik in de eerste km en kreeg ik pijn onder mijn rechterborst. Ik wilde stoppen met lopen maar wist van mijn koppeltraining van vorige weekend in Nagele dat dit er bij hoort. De hartslag zal weer zakken en na 2km kom je wel weer in een ritme waar je kan uithouden. Dat gebeurde ook. Verder had ik me wel berust in het feit dat het lopen niet snel zou zijn en dat ik mijn geschatte tijd moest loslaten. Nu gaat het om overleven. Gelukkig verliep de loop snel en was ik in het laatste stuk waar het eind in zicht was. Echt aanzetten kon niet meer want dan zou ik weer kotsneigingen krijgen. Dus gewoon in draf naar de finish. Ik was heel blij dat ik het heb weten te voltooien.

Na afloop kwam Natasja snel op me af en hoorde ik over de speakers de laatste woorden van nieuws op de radio. Dus dacht ik meteen dat ik dan zeker wel onder de 1u20m zou zitten. Dat gevoel had ik al bij tijdwinst in zwemmen en fietsen, maar niet bij lopen. Dus blij niet te veel verloren te hebben op het laatste onderdeel. Nog niet wetende dat ik een supertijd had gelopen voor mijn kunnen.

UITSLAG (per categorie)
1u16m07s (3e van 15 dames / 29 van 59 overall m/v)
Z: 10m15s | T1: 1m28s | F: 37m10s | T2: 1m43s | L: 25m33s

De uitreiking verliep vreemd. Wij dames werden omgeroepen en mijn naam zat er als 3e bij. Hoopte ik al een beetje gezien ik veel dames achter me had gelaten bij het fietsen en er maar 1 dame was die me in het lopen voorbij ging. Maar toen kwam er een onderbreking omdat er bij de heren iets niet goed was met de uitslag. Half uur later ging de uitreiking bij de mannen door maar de vrouwen niet. We kregen te horen dat we niets kregen. Overigens was de organisatie alles al aan het opruimen en veel publiek was er ook niet op de been. Na wat heen en weer op twitter heb ik op advies van Paolo Polla toch maar een mail gestuurd naar de organisatie. Hans Frieling van Sports Planet pakte dit meteen op een heeft gezorgd dat de medailles alsnog naar ons toekomen. Verder kan ik niets anders zeggen dan dat de organisatie perfect was en zeer prettig. Je werd overal goed begeleid en er staan genoeg vrijwilligers. De locatie was perfect en het jaargetijde ook. Met een mooie zonnige dag, 16 graden en weinig wind was het heerlijk om te doen. Een mooier debuut had ik me niet kunnen bedenken.

Verder ben ik reuze blij met mijn zadel (ISM Adamo Road), mijn trisuit van Rose.nl, nieuwe fiets en mijn lieve support Natasja van der Haven die voor beeldmateriaal en aanmoedigingen aanwezig was.

De triathlonsport heeft er een nieuwe enthousiaste triathlete bij die haar volgende triathlon gepland heeft op 3 juni met de Sprint (750m zwemmen, 20km fietsen, 5km lopen) bij ATC Triathlon in Almere.

FOTOSUITSLAG

2 opmerkingen:

  1. Leuk verslag en supertijd! En herkenbaar. Mooi dat jullie alsnog waardering krijgen in de vorm van een medaille.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jeetje wat goed! 3e plek gelijk bij je eerste triathlon. Klasse hoor.

    BeantwoordenVerwijderen