woensdag 27 juni 2012

Tellertjes van Sigma draad naar Garmin 910xt

Sinds mijn Garmin Forerunner 910XT begin deze maand binnen is gekomen sloot ik zonder besef een tijd af met mijn trouwe Sigma Rox 9.0. Nog denkende deze voor mijn trainingsfiets te gebruiken blijkt dat met een extra montage van de quickrelease totaal overbodig. Doet me nu denken aan waar ik in 2005 mee begon in de kilometertellers.

Ooit begon ik te fietsen in 2004 tijdens het ziektebed van mijn vader waar ik merkte dat fietsen een goed moment was om mijn hoofd leeg te maken, te genieten van de lente destijds en een lekker gevoel er aan over te houden. Na het overlijden van mijn vader kwam er niet veel meer van. Maar in 2005 pakte ik het fietsen op toen mijn toenmalige vriend een fervent wielrenner was.

Al gauw maakte ik rondjes van 24km met de gewone fiets en kwam er achter dat ik dat rondje in een uur reed. Ik was wel benieuwd naar snelheid en gemiddeldes gezien ik alle termen over wielrennen om mijn oren kreeg van mijn vriend. Ik kocht mijn eerste Sigma kilometertellertje (goedkoopste soort) met draad. Het draad sneuvelde al na de 2e rit op de gewone fiets door onhandig aanleggen van stuur naar wiel. Dus schafte ik een draadloze houder waarbij de Sigma kilometerteller ook op paste.

1e Sigma teller aangeschaft in 2005

In 2006 kocht ik via marktplaats een cross hybride fiets (Gazelle Torrente) en werden mijn doelen gesteld. Zo nam ik deel aan toertochten, oefende ik in Zuid Limburg en had ik de beklimming van de Mont Ventoux op het oog. Met mijn 1e draadloze tellertje beklom ik de MV in 2007.

Na de beklimming van de Mont Ventoux besloot ik op 24 juni 2007 mijn 1e racefiets aan te schaffen. Een Pinarello Galileo, mijn huidige trainingsfiets. Ik kon nog prima over weg met mijn teller maar hoorde en las steeds vaker over meer data en klimpercentages op andere tellers. Dus was het tijd voor iets nieuws. Zo schafte ik in 2008 mijn Sigma Rox 9.0 waar ik op de pc kon analyseren. Hiermee maakte ik nog meer toertochten en werd Cinglé van de Mont Ventoux (3x op 1 dag de MV beklimmen) op 18 juni 2008.
2e Sigma teller aangeschaft in 2008
Tot dit jaar nog veel plezier gehad van mijn Sigma Rox 9.0 maar de tijd evolueert kilometertellers naar het GPS tijdperk waarbij je nog meer data kan tot je nemen en analyseren. Maar omdat mijn teller het nog prima doet vulde ik GPS data aan met de mobiele apps zoals Sportstracker en voor een paar maanden terug nog met Runkeeper. Nadeel van de apps, ze zuipen batterijen en in het buitenland kost het geld aan internet verbinding.

Inmiddels is het anno 2012 en doe ik aan triathlon (1/8e, 1/4e) waarbij eind vorig jaar door Garmin de nieuwe Forerunner 910XT is geintroduceerd. Een multisport horloge voor triathleten waarbij je allerlei sporten los of gezamenlijk kan registeren, bijvoorbeeld voor een duathlon of triathlon maar ook andere sporten als schaatsen, skiën of wandelen.
Garmin Forerunner 910XT aangeschaft in 2012
Door enthousiaste gebruikers op Twitter en het Triahtlonforum heb ik besloten deze alsnog aan te schaffen. Een keuze waar ik geen spijt van heb want ik ben er deze hele maand al reuze blij mee. De mobiel telefoon apps kunnen weg want met dit apparaat kan ik alle sporten overal registreren.

Nu is GPS nog niet in alles (of altijd) zuiver maar ik heb als 'amateur' data analyst van mijn eigen sporten een top apparaat in huis gehaald.

Mijn sport is ontwikkeld met daarbij ook de spullen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten