zondag 13 mei 2012

Weten waar je staat

Zat ik van de week nog te bedenken wat mijn tijden kunnen zijn per onderdeel op 1/8e triathlon, kwam gisteren toch wel een werkelijkheid bij.
Al vanaf het moment dat ik besloten heb een triathlon te doen dit jaar, zowel 1/8e en een 1/4e en misschien zelfs op korte termijn een OD (Olymische Afstand: 1,5km zwemmen, 40km fietsen, 10km lopen), verdiep ik me in tijden bij de dames. Diverse uitslagen (voorbeeld 1, voorbeeld 2) van 1/8e en 1/4e heb ik bestudeerd en afgevraagd waar ik dan mogelijk, in mijn categorie, zou kunnen eindigen. Ik zou bij mijn debuut mooie middenmoot tijden halen. Om te weten welke tijden ik halen kan, baseer ik alles op de huidige prestaties. 1 ding zag ik in deze berekeningen over het hoofd, dat je de disciplines direct achter elkaar doet en dat dat invloed heeft.

Afgelopen weken heb ik diverse onderdelen goed kunnen timen en bekijken. Zo waren er goede ontwikkelingen op gebied van zwemmen (1,5 en 2km), was tijdrijden bij 40km niet op hoogtes van eind vorig jaar en ging hardlopen kwa snelheid gestaag omhoog op de 10km.

Fysiek kan ik alle onderdelen van een 1/4 of OD prima afwerken. Niet in topsnelheden maar goed uitvoerbaar. Zo zwom ik 33m21s over 1,5km (borstcrawl en schoolslag), buffelde ik bij de ATC tijdrit over 46km in een tijd van 1u25m | 32,44km/pu gemiddeld en over 10km hardlopen behaalde ik in rustige training 55min | 10,8km/pu gemiddeld. Wel begon ik me tijdens de ATC tijdrit me af te vragen hoe je nog een 10km afwerkt na zo'n intensieve tijdrit waar je al helemaal stuk gaat. Ik althans, want ook al neem ik me voor rustig en ingehouden te rijden, rijd uiteindelijk toch volle bak.

Dus hoe zijn de prestaties als je ze echt achter elkaar doet? Om daar gevoel bij te krijgen plande ik een trainingsdag op alle 3 de onderdelen. Gisteren was een mooie gelegenheid gezien ik tijd had vooraf aan de Omloop van Schokland (Polderkampioenschappen) te gaan zwemmen en na afloop van de tijdrit de mogelijkheid om direct te gaan lopen.

Bij het zwemmen trainde ik 500m vanaf begin in borstcrawl. Het maakte me niet uit hoe, als ik maar 10 baantjes volhoud. Een slordige borstcrawl is nog altijd sneller dan een schoolslag. De gewenning en routine komt later wel. Het ging me goed af, de armen werden niet moe, kon me af&toe herstellen maar de techniek was belabberd.
TIJD: 10m19s


Vervolgens reisde ik samen met Natasja af naar de Omloop van Schokland in Nagele. Daar startte ik om 14:11 met rugnummer 11 en beukte ik me over 16km een tijdrit. Klassement was niet aan de orde gezien het sterke deelnemersveld bij de dames en mijn gemiddeldes niet heel hoog. Toch begint er langzaam wat kracht in de benen te komen. (Uitslag)
TIJD: 28m15s


Na de finish van de tijdrit reed ik naar de parkeergelegenheid 1km verderop waar Natasja mijn fiets overnam en ik mijn hardloopschoenen aandeed om vervolgens 4,5km af te werken.
Dat was wennen als je net alles gegeven hebt in een tijdrit en je lijf nog hyper is. Dan loop je op je basistempo en zit er verder geen versnelling in. Alleen maar overleven. Ik begon me af te vragen of die optie om 3 juni een OD te doen serieus wel haalbaar is.
TIJD: 26m09s


Nu zijn dit niet helemaal tijden en afstanden van een 1/8e maar ik benader ze aardig en geeft een goede indruk. Vooral de overgang van fietsen en hardlopen was heel fijn om te ervaren zodat ik op de wedstrijd 17 mei a.s. in Westervoort niet voor verassingen kom te staan. Ben ook reuze benieuwd hoe het is om direct vanuit het zwembad over te gaan op de fiets. Gisteren kwam ik moe uit het bad en hoe zet je dat om in fietsen?

Afin ik hoop bij mijn 1/8e triathlondebuut bij Triathlon Westervoort de volgende tijden te kunnen realiseren: EINDTIJD1u20m
Zwemmen: 11m | W1 (overgang): 2m | Fietsen: 37m | W2: 2m | Hardlopen: 28m

Ben zelf benieuwd hoe ver ik met mijn aannames van de werkelijkheid afsta :-)
Op naar mijn debuut op donderdag 17 mei 2012, starttijd: 12:45 in baan 5


IK BEN ER KLAAR VOOR

3 opmerkingen:

  1. Mooi Rose! Heel veel succes en plezier donderdag. Uit je uitgebreide analyse kan ik ook niet anders dan concluderen dat je er klaar voor bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. succes morgen. Ik doe het je niet na!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter, dank je ... is heel anders dan alleen fietsen. Morgen weet ik of ik het echt heel leuk ga vinden ;-) Gelukkig heeft fietsen vele facetten.

      Verwijderen