woensdag 28 maart 2012

Leeg

Ik vroeg me af welke titel ik zou gebruiken voor deze blog: Opladen, Eigenwijs, Te hard van stapel ... ik houd het maar op Leeg.
Mijn batterij is leeg, althans de batterij laadt nu niet goed op waardoor ik een laag energieniveau heb. Die moet dus weer kunnen opladen. Hoe kom je daar achter? Gewoon, als je sport gaat je hartslag amper omhoog en je voelt je niet lekker bij de inspanning, als in zuchtend moe. Ook wel typisch gevalletje van overtraind zijn. (wiki overtraining)

Hoe is dat in gotsienaam mogelijk? Simpel, ik sport teveel maar dan vooral teveel in hoge intensiteit. Hoe komt dat dan? Nouja nieuwe passie van 3 sporten (zwemmen, fietsen, hardlopen) en op 1 of andere manier leek zwemmen mij niet zo intensief. Waar ik soms mijn inzichten vandaan haal is me soms ook een raadsel. Niet zo voor de benen misschien, wel voor de armen en dus ook voor je uithoudingsvermogen. Daarnaast krijg ik toch ook mijn hardlopen niet laag genoeg in de hartslag. Hierdoor sport ik ongemerkt te veel in die hoge intensiteit en dus te hoge hartslag met gevolg dat ik niet goed genoeg of snel genoeg herstel.

Dat had je toch kunnen weten als je het al niet weet? Ja klopt, maar ik vind het lastig te herkennen omdat ik gedreven wordt door enthousiasme en heerlijke zin in sporten omdat het je ook zoveel geeft en je je lekker voelt ... Kortom eigenwijs geweest en te hard van stapel ...

Na dit weekend reageert mijn lijf door een hart die af&toe onrustig is (wiki hartkloppingen), een hoge ochtendpols en wat zweverig in mijn hoofd. Verder gaap ik nu veel overdag. Dat laatste is wel een goed teken omdat het lijf aan het ontspannen is. Afgelopen dagen heb ik nog wat onrust na een fietstocht woon-werk. Dus sporten uit den boze.
Na 3 dagen niet sporten lijkt het iets te verminderen en met dit mooie weer en een gloednieuwe fiets in de schuur is het eigenlijk een tantaluskwelling voor me. Mijn hoofd blijft denken of ik er niet gewoon overheen moet sporten ... dat doe ik voor de zekerheid maar niet. Maar die dialogen spelen zich wel af bij me.

Mijn kersverse fiets van Rose uit Bocholt

Ik probeer me over te geven maar dat valt me best tegen want ik wil zo graag. Het lichaam is er allang klaar voor in kracht en uithoudingsvermogen maar de energie-oplaadsysteem is nog even in de war. Als dat laatste weer werkt dan zal ik wat verstandiger gaan trainen met een goede verdeling tussen de 3 sporten die ik alle 3 nu zo graag doe. In de tussentijd zit ik in de zon na werk in mijn voortuin met een glaasje wijn. Even genieten op andere manieren ... maar ik verlang zo naar sport ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten