maandag 25 juli 2011

Tijdrijden, Buizerd, Auto & Reeën

Het was mijn dagje wel: Tijdrijden, Buizerd, Auto en Reeën.

Vandaag mijn vrije dag met een zonnetje en het plan weer eens lekker te fietsen. Mooie gelegenheid om naar het tijdritparcours (van Monstertijdrit 25/9) te fietsen in de Flevopolder om een tijdrit (TT = Time Trial) training af te werken van 22km. A.s. zaterdag 30 juli wil ik meedoen aan een tijdrit wedstrijd in Nijeveen. Als voorbereiding is het goed te weten hoe je je inspanning verdeelt zonder vroegtijdig leeg te zijn en onnodig tempo te verliezen.

Ik deel mijn hele rit in met 30km inrijden in D1 (hartslag onder 142 slagen), vervolgens vanaf het tijdrit parcours 20km in de D2 (hartslag tussen 142-156) en bij aanvang van de 22km training in D3 (>156) & Weerstand (>167). Na 22km het laatste stuk rustig naar huis uitfietsen.


In mijn 2e stuk ter voorbereiding van mijn tijdrit training en opwarming in D2 voel ik plots iets op mijn helm vallen, maar niets valt op de grond en ik kijk om me heen tot dat ik een witte buizerd achter me zie vliegen. Ik schrik en mijn hartslag vliegt meteen naar 170 slagen. Doorfietsend kijk ik achter me om en zie de buizerd nog 2x aanvallen. Ik word bang dat hij op mijn rug gaat grijpen met z'n klauwen en buk. Maar lager bukken in tijdrit houding gaat niet. Gelukkig raakt de buizerd me niet meer aan en na de 3e poging vliegt hij/zij weer een boom in. Na nog 1 km om me heenkijkend blijf ik vrij van aanvallen en kan mijn hartslag weer terug naar D2 ... pff dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Bekomen van de schrik en weer in mijn tempo maak ik me op voor de tijdrit training en neem op 48km een gelletje om vervolgens vanaf 50km aan de training te beginnen.

Net lekker van start in juiste standje en tempo met wind in de rug, nader ik de Vogelweg. Een hoofdweg die op 2 plekken het parcours doorkruist. De hoofdweg naderend zie ik aan de overkant een busje aankomen. Ik kijk of er nog auto's vanaf de Vogelweg aankomen. Ik zie geen autos. Met volle vaart nader ik de kruising waar ik alleen nog kijk naar het busje aan de overkant die de Vogelweg links wil opdraaien. Deze lijkt te wachten. Nog 1x naar links kijkend komt er op het allerlaatste moment een auto hard aanrijden. Ik ga vol op de remmen en mijn achterband slipt. In een flits zie ik me tegen de auto aan botsen en slippend onder de auto glijden. Echter door te remmen haal ik net de vaart er uit van 35km naar 30km per uur en raast de auto me voorbij en ga ik bij het loslaten van de remmen de weg over. Het busje aan de overkant staat er nog en ik vervolg mijn weg rechtdoor.
Hoe dom van me om niet eerder de vaart er uit te halen bij en naderende kruising. Links was het zicht niet geheel vrij door de bomenrij maar ik zag geen auto. Toch maak ik een enorme inschattingsfout. Dit had zo anders afgelopen. Wat een stomme trut ben ik toch. Met de schrik vervolg ik mijn route. Ik zat immers in een tijdrit training.

Weer is mijn hartslag hoog in de 170 geschoten terwijl dat pas in de laatste 10km zou mogen. Dus weer tempo terug en hartslag onder omslagpunt brengen. Dat lukt en ik fiets na een tijdje tegen de wind in. De laatste 12km van de training gaat beginnen.

Ik zit weer lekker in mijn houding, ben de 2e schrik inmiddels te boven en fiets geconcentreerd. Plots in de laatste 7km zie ik 2 bloedmooie maar angstige reeën. Zij zien mij aankomen buffelen en uit stress steken ze 5 meter voor me de weg over. Wat een prachtig gezicht die beesten zo vlak bij. WOWWW roep ik en besef me dat dit wel de meest bizarre fietstocht is op 1 dag.

Mijn laatste 5km ga ik volledig tegen de wind in en mag ik over over mijn maximale hartslag en dus beuken. Het mentale stuk is begonnen want de adem en de benen doen pijn. Ik pak iedere keer een ijkpunt om naar toe te fietsen om vervolgens weer te kijken op de teller hoelang nog en hoe weinig nog maar. Zo kruipt het naar de laatste paar kms en stop ik de stopwatch op 72km. Mijn training volbracht.

Met mijn hele avontuur en lood in de benen fiets ik uit naar huis waar ik de hartslag niet meer onder de 164 slagen krijg. Al met al een bevredigende rit maar wat voor een.

Route: 102km
Gemiddelde snelheid: 29,43 km/pu

Tijdrit training: 22km
Tijd: 38min47sec
Gemiddelde snelheid: 34,04 km/pu


Geen opmerkingen:

Een reactie posten