zondag 6 februari 2011

Trainen 2010 is voorbij, 2011 zoals het hoort

Door mijn nieuwe fietsregistratiesysteem (zie blog) op internet bij bikeplanner ben ik me gaan verdiepen in al die betekenissen van trainingen zoals D1, D2, D3 en trainingschema's. Dat kon ik niet 123 bevatten ondanks dat ik al een kleine 2 jaar gebruik maak van een hartslagmeter met fietsen. Ik wil terugzien wat mijn inspanning is en in hoeverre ik in het rood fiets (boven je omslagpunt, bij mij 163 hartslag per minuut).

Dan weet je dat je verzuurt en in je reserves zit. Maar ondanks mijn hartslag liet ik me dan toch graag leiden door mijn enthousiasme van een kind, adrenaline en endorfine. Met gevolg dat ik de hartslagmeter alleen nog had om me te laten zien dat ik ver in het rood fiets. Iets wat je niet vaak moet doen. Dus ik keek niet meer zoveel naar de hartslagmeter en keek weer lekker naar de snelheid want dat is kikke. Ook het waarschuwingspiepje werd totaal genegeerd. Wel vond ik cadanssnelheid belangrijk in het begin van het seizoen en was daar nog wel wat meer mee bezig maar ja dat kan je op alle verzetten fietsen en dus ook in het rood.

Vorig jaar tijdens de winter was ik druk bezig met hardlopen en spinnen en daar kwam in maart ook het fietsen weer bij. Die combinatie door mijn enthousiasme en fanatisme heeft gezorgd dat ik overtraind raakte. Met mijn woon-werk fietsverkeer liep mijn hartslag niet meer naar ongekende rode hoogtes maar naar ongekende dieptepunten. Mijn energieniveau daalde dusdanig tot 110 op een fietsrit en niet omdat ik zo langzaam of licht fietste maar omdat het lijf niets kon geven.

Ik fietste destijds 3x naar werk (heen&terug 45km). En wat ik dan graag deed (kwam ook vanzelf, het is ook geen moeten) is heel hard knallen op de terugweg. Dat deed ik dan 2x per week want dat was zo lekker. Je komt thuis als een jonge blije hond met z'n tong hangend aan 1 kant, die heerlijk heeft gewandeld. In mijn geval gefietst. Daarnaast was je natuurlijk ook nog eens snel thuis. En verbeteren is LEUK!.
Maar dit 2x pw doen eist zijn tol. Ik kon de week daarop niet veel meer. Helemaal leeg en dus weer rustig aan bijtanken.
Nu kan dat best als je alleen nog maar fietst maar in die periode was ik ook nog bezig met hardlopen. Afin alle gevolgen van dien. Mijn inschrijving voor Amstel Gold Race heb ik weg moeten doen want ik was niet goed voorbereid.

Nu 1 jaar later me meer verdiept in alles over trainen. Door de duidelijke informatieve website van Johan V: http://www.zitvlees.nl/ over trainingen en mijn bikeplanner wil ik het dit jaar eens compleet anders aanpakken. Want ook nu met mijn hardlopen, tennis, schaatsen, spinnen en al weer fietsen merk ik dat mijn herstel lang duurt en ook af&toe hik tegen ziek worden aan. Vorige week zat ik alweer zwaar in het rood tijdens mijn eerste duurtocht. Volgens de statistieken dus veel tijd nodig om hier weer van bij te komen. Dat moet anders en geinspireerd door hoe anderen verantwoord trainen met hun statistieken en gps data wil ik nu ook ... 'DAT WERD EENS DE HOOGSTE TIJD!' ... want er staan nogal wat uitdagingen op de AGENDA dit jaar:

26 februari zuid veluwe toertocht 100km
5wkn vakantie maart/april
15 mei Grenslandklassieker 145km
2 juni Steven Rooks Classic 160km
18 juni Ardechoise 175km
25 juni Limburgs Mooiste 250km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten