donderdag 18 oktober 2012

Race day bepaald, trainingsplan in de maak

"ROSE, U R A half IRONMAN" 
*plopplop* ik word wakker uit mijn droom ...

Nadat ik afgelopen zaterdag 13 oktober de WK Ironman in Kailua-Kona op Hawaii  via live streaming van de laptop over de TV heb gezien, droom ik over mijn finish bij een half Ironman, een IM 70.3.


Afgelopen weekend heeft veel indruk gemaakt hoe het daar in Hawaii aan toe gaat. Wat de sport behelst en wie er allemaal aan mee doen. Tot aan 82 jaar wordt er gefinished (Age Grouper: Lew Hollander)! Maar ik ben ook onder de indruk van de organisatie en hoe zij deelnemers en vrijwilligers eren. Zo worden de winnaars bij de Pro's betrokken om in het laatste uur voor sluitingstijd de laatste Ironman deelnemers te verwelkomen aan de finish. Amerikanen zijn daar toch goed in. Iedereen krijgt aandacht, zo ook de para atleten die meedoen en de mensen met een bijzonder verhaal onder het mom 'Kona Inspired'. Prachtig allemaal om eens gezien te hebben.
Jammer dat dit jaarlijks evenement niet wereldwijd op TV wordt uitgezonden want het omvat zoveel meer dan de prestatie. Overigens kan de NOS Sport (wielrennen) er nog van leren hoe je live coverage bedrijft en dan was dit ruim 17 uur met geen enkel saai moment (zelf 5 uur tussendoor geslapen ;). Afijn, mij stimuleert het momenteel enorm om tot mijn eigen doelen van 2013 te komen.

Een volledige triathlon lonkt nog lang niet en ga graag zelf voor een halve. Dus ja ik droom dat ze bij een Ironman 70.3 me onthalen met de woorden "ROSE, YOU ARE A half  IRONMAN". Klinkt voor geen meter trouwens en misschien onthalen ze je zo niet bij een halve. Maakt mij niet uit. Ik ben op een missie met mijn nieuwe passie triathlon en daar werk ik momenteel naar toe. Daarna zie ik wel hoe EN of ik ooit in Hawaii terecht kom of wil komen. Gezien de Age Groupers heb ik nog genoeg de tijd ;-)

Dus ben ik deze week vol inspiratie aan de slag gegaan met mijn Triathlete's Training Bible en een jaarplan gemaakt. JAARPLAN 2013 staat inmiddels goed in de steigers:

3 februari - 18,5 of 27km Midwintermarathon in Apeldoorn
april/mei - een halve marathon
mei - olympische afstand triathlon
2 juni - halve triathlon van Nieuwkoop
7 juli - RACE DAY: Ironman 70.3 Haugesund, Noorwegen

In overleg met Natasja (mijn hoofdsponsor van support, liefde & geluk) besloten dat we er tevens een kleine vakantie van maken in Noorwegen. Noorwegen staat sowieso op onze verlanglijst en dit is een mooie gelegenheid om sport te combineren met vakantie. Het was deze week nog even puzzelen en afwegen of alles het waard is. Ga ik er voor, kan ik er voor gaan en wat als je door onverwachts malheur (blessure) niet meer kan deelnemen. Het inschrijfgeld liegt er niet om: 235,00 euro excl. 6,5% active fee. En wellicht ook nog kosten voor een daglicentie. Door alles na te lopen en af te wegen is het groen licht gekomen en na wat uitzoekwerk op internet hebben we al een aardig beeld over reizen en accommodatie mogelijkheden. Nu wachten dat ik per 1 november mijn atletenlicentie heb aangevraagd bij NTB om me vervolgens in te schrijven voor Haugesund. Dan volgt boeking van de reis en het geraamte staat.

Nu Ironman 70.3 Haugesund ook door aanhang is goedgekeurd met tevens een vakantie en de overtuiging dat ik er komende 9 maanden voor ga, kan ik mijn trainingsplan gaan invullen. Dat doe ik met informatie die ik op internet heb gevonden en hoofdstuk 8 van Triathlete's Training Bible (Joe Friel). Leerzaam op zich :-)

Bronnen trainingschema's halve triathlon
http://www.livestrong.com/half-triathlon-training/
http://www.trinewbies.com/tno_trainingprograms/tno_HIM.asp
http://www.hornetjuice.com/free-1-2-ironman-triathlon-training-programs.html
http://www.beginnertriathlete.com/Scott%20Herrick/halfim/preparing_for_your_first_half_ir.htm

1 opmerking:

  1. Mooie 70.3 voor je debuut, en slim om er een vakantie van te maken als je naar zo'n mooie plek gaat. Waarschijnlijk zie ik je bij Nieuwkoop. Veel succes met de voorbereiding!

    BeantwoordenVerwijderen