woensdag 20 maart 2013

Dit had ik ff nodig

Afgelopen zondag stond op mijn agenda de Zwemloop van AV Triathlon Amersfoort. 1km zwemmen in het Sportfondsenbad met aansluitend 9,6km (6 rondjes) lopen door park Randenbroek. Door alle nieuwe ontwikkelingen prive en het kwakkelen met gezondheid was ik 5 weken even helemaal uit mijn trainingsschema. Net in de periode dat ik aan de base period (opbouwfase) van mijn trainingsschema zat, ging ik spontaan in een lange herstelperiode. Het was niet anders en misschien had het lijf dat nodig. Met nieuwe dingen aan mijn hoofd om een nieuwe toekomst te creeren op de arbeidsmarkt zat ik die 5 weken ook stijf van de adrenaline en waarschijnlijk was dat ook te veel. Op minimum trainde ik door. Zo bleven de verwachte en geplande ontwikkelingen uit.

Zaterdag en zondag zat ik al in overleg met mijn excuses om uiteindelijk er toch aan deel te nemen met de insteek dat het een training was. Vooral niet te snel van stapel gaan en zien waar ik zou stranden. Uiteindelijk de beste insteek.

Hoewel ik thuis wel een beetje de zenuwen had was ik relaxed toen we (supporter Natasja ging mee) op de fiets naar het Sportfondsenbad gingen. Daar aangekomen was het wel leuk te zien dat de triatleten zich al klaarmaakten en de jeugd net was begonnen. De lange afstand serie waar ik aan deelnam was de laatste serie en zo konden we nog de start van de midden afstand zien (500m zwemmen, 4,8km lopen). Daar was tevens mijn zwemlesgenootje die in baan 6 mooi de leiding nam. Altijd interessant zo langs de kant kijken hoe iedereen zwemt. Je let nu meer op de techniek.

Na 14:15u was mijn serie aan de beurt en in baan 4 met de zwemmers, met een gemiddelde tijd van 18min gingen van start. Omdat ik niet hoge verwachtingen had ging ik niet te hard van stapel en nestelde me lange tijd op 3e positie. Echter bleef ik met iets te veel gemak achter de nummer 2 tegen zijn voeten aan zwemmen. Om geen krachten te verliezen in de eerste helft bleef ik achter hem. Sterker nog,  ik werd door de achterste 3 ingehaald. Ik vond het prima en ging rustig door met rustig zwemmen. Maar in de laatste 4 banen wilde ik toch passeren en wist als 1 na laatste uit het water te komen. De nummer 1 van ons was al ruim 1,5 baan weg.

Tot mijn vreugd klokte ik een tijd van 18m36s. Daar was ik reuze blij mee, zeker gezien mijn inspanning waarvan ik wist, dat als ik op 2e positie was gestart, nog wel 1 minuut er af had kunnen zwemmen. Het maakte niet uit want met rustige slag deze tijd was top. Zo hoop ik in Haugesund te zwemmen.

Bij het omkleden de schoenen aan en lopen. Na de eerste paar honderd meter wist ik dat ik dit goed ging volbrengen. Mijn hartslag was hoog en tempo goed en het afzien was vertrouwd. De emotie schoot door me heen: 'Chotferdomme, dit had ik ff nodig zeg'. Ik besefte dat ik nog 5,5 rondjes moest lopen maar het voelde gewoon goed. Na 5 weken uit mijn trainingschema weer even lekker dat wedstrijd element voelen en met beleid afzien was heerlijk.
Bij het 1e keer passeren vroeg Natasja hoe het ging en ik antwoordde 'Goed en lekker'. Ik kreeg bijna tranen en ging hyperen. Dat laatste maar meteen weer in bedwang gekregen want dat loopt niet lekker.
Het zit er nog en ik kan de draad weer oppakken voor het seizoen en mijn doel: IM70.3 Haugesund.

Mijn tijd: 1u09m02s waarvan 2e dame van de Masters 40+ en zowaar een geldprijs van 5 euro.

Het was een onverwachts enorm bevredigende dag ... heerlijk ik ben weer terug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten