donderdag 27 november 2014

Wannabe Elite Triathlete

De doelen zijn gezet voor seizoen 2015, inschrijvingen een feit en de trainingsschema's liggen klaar. Wat rest in dit laagseizoen is naast het oppakken van diverse sportactiviteiten me inlezen in de theorie en ervaringen van mede amateur triatleten als wel de profs van toen en nu.
Dus lees ik afgelopen maand boeken van en over legendarische prof triatleten zoals 'A life without limits' van en over Chrissie Wellington en 'Iron War' over Dave Scott en Mark Allen van Matt Fitzgerald. Daarnaast voed ik mezelf met allerlei filmpjes op Youtube over deze helden, triathlon & trainingen en verslagen van de Ironman in Hawaii. Ook volg ik discussies en berichten op triathlonforum.nl en in de Facebook groep Tri-toppers en delen daar onze doelen en plannen, ervaringen en voornemens.

Het geeft je een boost als je leest dat anderen er net zo mee bezig zijn waar en hoe je jezelf kan verbeteren. Zo ook de tip van Arthur Mekenkamp over een zwemclinic door ene Gerry Rodrigues op Youtube filmpjes en zijn eigen eerste zwemtraining nav de clinic. Het is uiterst leerzaam te weten waar je vooral wel met zwemmen mee bezig moet houden en waar vooral juist niet. Welk materiaal je moet gebruiken en de boodschap veel en geregeld te trainen om een betere zwemmer te worden. Nu praat hij voor zijn parochie van Elite triatleten en Age Groupers die hoger op willen. En als je dat bekijkt (bijna 2 uur door de in het begin nogal hobbelige opnames, maar boeiend verhaal) dan wil je het ook allemaal.
Al deze informatie geeft je enorme zin in het volgend seizoen en ik neem me voor nog meer, nog beter te gaan trainen. Mijn ambities stijgen de pan uit, alsof ik zelf een prof ben. Totdat de hoeveelheid uren aan trainingen wordt geadviseerd en aangegeven door Gerry. En dat past nou net nog niet in mijn trainingsplan voor volgend jaar. Bijna vergeet ik dat ik een Wine & Dine triatleet ben die door de weeks een Wannabe Elite Triathlete is en in het weekend gewoon weer aan de wijn zit. En uiteindelijk heb ik nog geen stap gezet, althans deze week weer na 1,5 wk niet sporten door oponthoud van een keelontsteking.

Ik neem me voor de waardevolle informatie in die mate te gebruiken die bij mijn realiteit past. Dat alleen al zal volgend jaar toch zeker wel, met een gedegen trainingsschema, 3 minuten van dat zwemmen op een halve af moeten krijgen. Ligt de focus op het zoveel mogelijk volgen van een trainingsschema en de ontwikkeling in het lopen door meer tijd daar in te stoppen.

Dus deze week weer aan de slag gegaan met mijn duurloopjes in de juiste hartslagzone met nog veel meer geduld voor de progressie. Wel met heel veel zin in volgend jaar en dat ik nog even, met mijn motivatie, laveer tussen een Wannabe Elite triathlete en een Wine & Dine Triathlete. Daar tussen in zal het met mijn ambities wel goed komen denk ik. In ieder geval maak ik nu al een slag om van 'doe maar wat' schema's naar effectieve schema's te gaan. Waren de voorgaande jaren het doel om te kunnen trainen t/m een halve triathlon afstand, is het volgend jaar om de PR's te vergaren door beter materiaal en betere en effectievere trainingen.

Wat ik wel een mooie vind om in mijn achterhoofd te houden met de ontwikkeling van mijn eigen doelen en ambities, een quote van Joe Friel:

'Novice athletes need to focus on workout frequency, 
intermediates on workout duration and 
advanced on workout intensity.'


In ieder geval heb ik volgende week woensdag een afspraak bij Tri-Run.nl in Hilversum om mijn Beast & Beauty BMC TM02 triathlon fiets goed af te stellen tijdens de Bikefit zodat ik ook op mijn tacx deze maanden in de juiste positie kan zitten.

Tot slot, gisteren nog een enorme oppepper gehad van het volgende filmpje van Challenge Almere-Amsterdam. Het is een compilatie van de editie van dit jaar met oa in beeld 2 toppers van het Trivio Long Distance Team: Heleen Bij de Vaate en Tineke van den Berg met op het eind een mooi moment hoe de organisatie de laatste deelnemer over de finish loodst. Daar word ik emotioneel van en denk:

Volgend jaar kom ik daar tussen de eerste en laatste over de finish bij mijn eerste hele triathlon. ZININ!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten