dinsdag 4 september 2012

19. Eberbach Jedermann- & Sprinttriathlon


Zondag 2 september op de laatste dag van onze vakantie in de eerste wk de Elzas in Frankrijk en 2e wk Duitsland deed ik mijn 1e buitenlandse triathlon in Eberbach. Een plaats aan de rivier de Neckar 30km van Heidelberg waar ze een sprinttriathlon organiseerde. Gezien het ongeveer op de terugweg was van onze 2wkn vakantie, deze op de agenda gezet.
Eberbach is een verrassend leuk stadje in een mooi heuvelachtig bebosd dal (Neckartal) langs de rivier de Neckar. Ik kende het helemaal niet en alleen via de triathlon Duitsland agenda website gevonden. Altijd weer leuk zo'n ontdekking waar je geen verwachtingen hebt. Eberbach heeft een camping en zeker niet onbekend bij Nederlanders bleek. Maar bij de deelname van de triathlon was ik de enige buitenlander :-)
Afstand 
Zwemmen over 700m, 1-richting in de Neckar (bleek via mijn 910xt een kleine 600m zwemmen te zijn)
Fietsen 21km (22,1km) heen en terug klimmen/dalen fietsen met 339hm
Lopen 6km langs de rivier (5,8km).
Dit was teven mijn eerste klimtriathlon en dat viel niet tegen gelukkig.

Uitslag
Tijd: 1u30m33s (z: 11m23s, f: 46m met 28,8km/pu gemiddeld, l: 30m25s)
2e van 4 dames 40+ zonder licentie, niet zo interessant want ze hadden veel categorien, ook met licentie en dan weer leeftijdsgroepen. Maar overall van 202 deelnemers M/V jong&oud met en zonder licentie 118e. Een mooie middenmoot. Snelste man had 1u07m en snelste dame (prof bij de Duitse belofte in training) 1u13m. Dus dan wordt het wel interessant hoe ik me daarmee verhoudt.
Gaaf was het zwemmen in de Neckar en dan vooral het gebracht worden naar de startplek met z'n allen via een veerboot. Met een opgaande zon om 9u kijkend naar het stadje en de brug met toeschouwers was overweldigend en mijn spanning was weg en genoot helemaal.
Zwemmen ging verrassend goed, hoewel in de vakantie veel getraind wat z'n vruchten al afwierp in tijd. Ik kwam voor mij doen snel het water uit. Echte stroming niet gevoeld in de rivier op 1 moment na wel gedacht daar iets profijt van te hebben gehad. Of het moet zijn dat ik in een slipstream van iemand zat ;) 
Verder nog in de wasmachine een trap tegen mijn Garmin 910xt op de quickrelease horlogeband gehad. Onder water zag ik dat de 910 stukje gedraaid was. Dus nog tijdens zwemmen weer vastgezet en nagegriezeld bij de gedachte dat hij naar de bodem van de Neckar zou gaan. Volgende keer is het toch veiliger denk ik om de 910xt onder de badmuts te doen. Met de quickrelease geen garantie dat hij goed blijft zitten. En voorlopig ook nog meer achter starten of aan de zijkant bij het zwemmen.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/298810_10151142195947138_1450071198_n.jpg 
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/205868_10151142198592138_1931450245_n.jpg
Fietsparcours was super mooi. Eerste 3km vlak zodat je even goed kon omschakelen en in tempo komen, hartslag bijstellen en dan begon de klim gestaag om vanaf 6km over 2.8km gemidd 5% te stijgen. Gelukkig had ik de dag ervoor parcoursverkenning gedaan. Daarna in de laatste 2km nog klimmen, dalen en het keerpunt en dan opmaken voor de gave afdaling op het steile stuk. Verder nog wat aanzetten en op laatste stuk liet ik met al uitfietsen om hartslag naar beneden te halen.
Lopen ging goed. Overgang naar lopen ging perfect en kom ook steeds beter in mijn ritme. Met mijn snikhete loop tijdens de kwart van Veenendaal 2 wkn eerder was dit in de vroege ochtend in de schaduw en niet te warm zeer goed te doen. Ook het feit dat het korter was met lopen was prettig bij de gedachte. Heel tevreden gezien mijn lopen niet langzamer is geworden. Helaas nog geen sneller (gemiddelde 11,6km/pu) maar dat hoop ik aanstaande zaterdag in Apeldoorn wel te kunnen met de 1/8e.

Registratie

De feiten over de Triathlon in Eberbach:
Start 9u individueel en estafette.
Eenrichting in rivier Neckar over kleine 700meter. Je wordt gebracht met veerboot naar startplek (heel gaaf)
Mooi fietsparcours waar je eerste helft klimt en in 2e helft terugkeert en voornamelijk afdaalt wat goed is voor overgang naar lopen.
Alles is afgezet en dus hoef je geen rekening te houden met verkeer. Erg prettig bij de afdaling.
Kleinschalig opgezet met max 250, dit keer 234 in totaal.
Gebruiken een chipsysteem op rugnummer geplakt.
Ieder bepaalt of hij of zij een badmuts op heeft. Dus zelf meenemen.
Op de veerboot kan iedereen zijn (warmhoud)spullen (schoenen, slippers, jasjes) voor het te water gaan achterlaten en deze worden terug naar PF gebracht.
's Middags 13u vind de uitreiking plaats.
Douchegelegenheid en mogelijkheid om wat te eten.
Vocht is prima geregeld en mensen van de organisatie ook goed.
Veel prijzen voor alles en iedereen, overall en dan nog in je categorie. Ik ben een binnenband en shimano 9 speed ketting rijker. Sommigen gingen met een best wel mooi Alpine helm vandoor. Shimano moet vooral van z'n oude spullen af hahahaha.
ENIGE MINPUNT: Geen controle op helm, stuur, remmen (blijkbaar geen NTB bond die moet checken) en je kan te gemakkelijk in en uit bij parc ferme hoewel er wel veel vrijwilligers lopen.
Verder erg sympathiek en zeker leuk als je een vakantie in de buurt hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten